Leeromgeving voor jeugdigen 5-12 jaar

In Nederland zaten in 2021 ruim 15.000 kinderen thuis, terwijl ze eigenlijk op school zouden moeten zitten1. Wanneer kinderen eenmaal een onderwijsachterstand hebben, halen zij deze bijna niet meer in2. Dit kan problematische gevolgen hebben voor de latere kansen op een gezond en zelfstandig leven. Daarom bieden wij sinds 2021 een leeromgeving voor jeugdigen vanaf vijf jaar, die zich vanwege gedragsproblematiek en/of het ontbreken van schoolse vaardigheden niet optimaal kunnen ontwikkelen binnen het regulier onderwijs.

1 Rijksoverheid. (2022, 15 juli). Extra aanpak om thuiszitters te verminderen. Geraadpleegd op 2 februari 2023, van https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/07/15/extra-aanpak-om-aantal-thuiszitters-te-verminderen
2 Centraal Planbureau. (2020). Ongelijkheid van het jonge kind.

Voor wie?

De leeromgeving voor jeugdigen is er voor kinderen tussen 5 en 12 jaar die zich niet optimaal kunnen ontwikkelen binnen het (reguliere) onderwijs vanwege gedragsproblemen en/of het ontbreken van schoolse vaardigheden. Kinderen kunnen bij ons worden aangemeld voor observatie, begeleiding en behandeling.
Voorbeelden van aanmeldingsredenen:

  • Gedragsproblemen
  • Onzekerheid/angsten
  • Trauma’s
  • Veiligheid en/of hechtingsproblemen
  • Ontbreken van schoolse- en/of sociale vaardigheden
  • Onduidelijkheid met betrekking tot passend onderwijs

Wat bieden wij?

Binnen de leeromgeving krijgen de kinderen zowel individueel als in groepsverband ondersteuning en behandeling. Doelstelling is het aanleren van sociale- en/of schoolse vaardigheden, zoals:
        • Leren omgaan met emoties (zoals boosheid en frustratie)
        • De eigen grenzen en die van de ander, herkennen en respecteren
        • Werken aan zelfbeeld/vergroten zelfvertrouwen
        • Luisteren
        • Op je beurt wachten
        • Je kunnen concentreren op een taak/aandacht erbij houden
        • Belangstelling tonen voor interactie met anderen
        • Kunnen samenwerken/samenspelen
        • Onderwijsondersteuning bij leerachterstanden (in overleg met school)

De begeleiders bij AUZ vormen een veilige, warme en vertrouwde basis voor de kinderen. De leeromgeving biedt hen alle ruimte om zich op hun eigen tempo te ontwikkelen. De ondersteuning is erop gericht dat de kinderen zo snel mogelijk weer volledig kunnen instromen in het onderwijs.

Samenwerking ouders - school - AUZ

Kinderen brengen het grootste deel van hun dag door thuis en op school. Het is essentieel dat zij zich op beide plekken goed, veilig en erkend voelen voor wie ze zijn. De relatie tussen het kind, de ouders en de leerkracht of school speelt hierbij een belangrijke rol en kan soms zelfs invloed hebben op het toekomstperspectief van het kind.

Indien er al een school in beeld is, vinden wij een goede samenwerking tussen AUZ, ouders/verzorgers en school essentieel. We houden korte lijnen met elkaar en evalueren regelmatig hoe het ervoor staat.

Voorwaarde voor aanmelding

Een effectieve ondersteuning van het kind hangt sterk af van de samenwerking tussen ouders/verzorgers en AUZ. Daarom stelt AUZ als voorwaarde voor aanmelding dat ouders/verzorgers openstaan voor een constructieve samenwerking.

Praktische informatie

Voor wie?

Kinderen tussen 5 en 12 jaar oud

Tijden

Op dinsdag, woensdag en vrijdag van 10:00 tot 16:00 uur

Inhoud

De leeromgeving bestaat uit
zowel individuele- als groepsbegeleiding en behandeling

Meer informatie?

Mocht je geïnteresseerd zijn en/of heb je vragen over de leeromgeving, neem dan gerust contact met ons op. 

Leeromgeving voor jeugdigen 5-12 jaar

In Nederland zaten in 2021 ruim 15.000 kinderen thuis, terwijl ze eigenlijk op school zouden moeten zitten1. Wanneer kinderen eenmaal een onderwijsachterstand hebben, halen zij deze bijna niet meer in2. Dit kan problematische gevolgen hebben voor de latere kansen op een gezond en zelfstandig leven. Daarom bieden wij sinds 2021 een leeromgeving voor jeugdigen vanaf vijf jaar, die zich vanwege gedragsproblematiek en/of het ontbreken van schoolse vaardigheden niet optimaal kunnen ontwikkelen binnen het regulier onderwijs.

Voor wie?

De leeromgeving voor jeugdigen is voor kinderen tussen 5 en 12 jaar die zich niet optimaal kunnen ontwikkelen binnen het (reguliere) onderwijs vanwege gedragsproblemen en/of het ontbreken van schoolse vaardigheden. Kinderen kunnen bij ons worden aangemeld voor observatie, begeleiding en behandeling.
Voorbeelden van aanmeldingsredenen:

  • Gedragsproblemen
  • Onzekerheid/angsten
  • Trauma’s
  • Veiligheid en/of hechtingsproblemen
  • Ontbreken van schoolse- en/of sociale vaardigheden
  • Onduidelijkheid met betrekking tot passend onderwijs

Wat bieden wij?

Binnen de leeromgeving krijgen de kinderen zowel individueel als in groepsverband ondersteuning en behandeling. Doelstelling is het aanleren van sociale- en/of schoolse vaardigheden, zoals:

  • Leren omgaan met emoties (zoals boosheid en frustratie)
  • De eigen grenzen en die van de ander, herkennen en respecteren.
  • Werken aan zelfbeeld/vergroten zelfvertrouwen
  • Luisteren
  • Op je beurt wachten
  • Je kunnen concentreren op een taak/aandacht erbij houden
  • Belangstelling tonen voor interactie met anderen
  • Kunnen samenwerken/samenspelen
  • Onderwijsondersteuning bij leerachterstanden (in overleg met school)

De begeleiders bij AUZ vormen een veilige, warme en vertrouwde basis voor de kinderen. De leeromgeving biedt hen alle ruimte om zich op hun eigen tempo te ontwikkelen. De ondersteuning is erop gericht dat de kinderen zo snel mogelijk weer volledig kunnen instromen in het onderwijs.

Samenwerking ouders - school - AUZ

Kinderen brengen het grootste deel van hun dag door thuis en op school. Het is essentieel dat zij zich op beide plekken goed, veilig en erkend voelen voor wie ze zijn. De relatie tussen het kind, de ouders en de leerkracht of school speelt hierbij een belangrijke rol en kan soms zelfs invloed hebben op het toekomstperspectief van het kind.

Indien er al een school in beeld is, vinden wij een goede samenwerking tussen AUZ, ouders/verzorgers en school essentieel. We houden korte lijnen met elkaar en evalueren regelmatig hoe het ervoor staat.

Voorwaarde voor aanmelding

Een effectieve ondersteuning van het kind hangt sterk af van de samenwerking tussen ouders/verzorgers en AUZ. Daarom stelt AUZ als voorwaarde voor aanmelding dat ouders/verzorgers openstaan voor een constructieve samenwerking.

Praktische informatie

Voor wie?

Jeugdigen tussen de 5 en 12 jaar oud

Tijden

Op dinsdag, woensdag en vrijdag van
10:00 tot 16:00 uur

Inhoud

De leeromgeving bestaat uit
zowel individuele- als groepsbegeleiding en behandeling

Meer informatie?

Mocht je geïnteresseerd zijn en/of heb je vragen over de leeromgeving, neem dan gerust contact met ons op.